Blog

Exercițiu de imaginație: alegerile pentru Chișinău și Bălți din mai, alegerile din toamnă pentru parlament sunt o competiție între niște ființe care doar scot sunete (mmm, uuuu, bbb, rrr) sau scriu în noroi niște bețișoare (-, /, iar +ul ar fi poemul lor dumnezeiesc). Cine va fi alesul? Sau aleșii? Și cum vor fi competițiile?
De aia noi scoatem cărți. Ca să ne înțelegem, să putem argumenta, să fim sau să încercăm să fim un pic mai buni și ca să putem plânge. Când vrem să plângem.
 
Dificila unire. Basarabia și România Mare, 1918-1940, de Alberto Basciani. Legată, 428 pag. Preț: 49 RON/ 228 MDL.
„La 13 ianuarie 1918 armata română s-a îndreptat spre Basarabia și a atacat granița de la Ungheni, păzită atunci de o garnizoană bolșevică. La început, trupele românești nu au întâmpinat prea multe dificultăți, astfel că în scurt timp au înaintat spre Chișinău. În aceeași zi, Ernest Broșteanu, generalul care conducea expediția militară, a comunicat Guvernului Român că ocupase primele obiective militare. Un fost soldat de origine basarabeană al armatei țariste, Ștefan Usinevici, reușise să se întoarcă acasă tocmai în acele zile, și să devină astfel martor la sosirea trupelor românești la Chișinău. Într-o carte de memorii Usinevici nota că majoritatea populației din regiune primise cu un oftat de ușurare venirea soldaților români.
La 27 martie 1918, după 61 de zile de existență independentă, în pre­­zența Președintelui de Consiliu al României și a câtorva miniștri, Re­pu­blica Democratică Moldovenească își decreta solemn dizolvarea și unirea voluntară cu Regatul României. Cu o zi înainte Marghiloman ajunsese la Chișinău, iar orașul îl revoltase și-l amuzase deopotrivă datorită tabieturilor rusești ale locuitorilor care, spunea el, se trezesc târziu, lucrează puțin și mânâncă mult.” (Alberto Basciani)
Adio, lucruri, de Igor Guzun (Rotonda). Broșată, 120 pag. Preț: 19 RON/ 88 MDL.
„În timp ce la începutul secolului XX versurile creșteau din te miri ce, precum păpădia, brusturii și loboda, vorba Annei Ahmatova, la începutul mileniului III, textele lui Igor Guzun răsar semeț strecurate în tumultul unei luxuriante vegetații postmoderne, hipertehnologizate și superdigitalizate. Gadgeturile inteligente se strecoară printre poezii, sau invers. Conversațiile din Facebook și mesajele de pe smartphone își găsesc rime de o aparentă desuetudine novecentistă. Cotidianul nostru grăbit și fragmentat în ritm de spot publicitar vine să se relaxeze în ca­tre­ne care îi demască, plin de  bonomie și blândețe, paradoxurile. Titlurile de ziar, ge­ne­ricele și breaking-news-urile din portalurile de știri se asamblează în mini-epopei concentrate, un fel de nes-Odisei și nes-Iliadesau Război și pace, în care banalitățile rutinei ating profunzimi patetice, deoarece schițează dimensiunile eterne ale destinului uman.  Toate semnele modernității se amalgamează în aceste versuri pentru a se plasa în spatele unei oglinzi lângă care modernitatea își face un selfie liric în care transpar sentimentele și trăirile imodernizabile și idigitalizabile ale ființei – dragostea, speranța, bucuria de a fi, încăpățânarea de a pescui fericirea în apele tulburi ale monetarizării globale. Toate acestea – în versuri care nu se îndepărtează prea tare de dulcele stil clasic, cu o ironie care insistă să nu eșueze în sarcasm, cu eufonii de care poezia modernă preferă, de obicei, să fugă – și nu întotdeauna se știe unde. Iar acolo unde Shakespeare spunea că restul e tăcere, Igor Guzun plasează niște versuri albe nescrise – un fel de preluare a mesajului lui Malevici din Pătratul negru.  Altfel spus, chiar dacă ni se pare că totul a fost scris și pictat deja, nu este, totuși, chiar așa…” (Vsevolod Ciornei)
Maeștrii unei arte muribunde (Poeme alese. 2010 – 2017 ), ediția a II-a, de Claudiu Komartin (Cartier popular). Broșată, 228  pag. Preț: 23 RON/ 99 MDL.
„Apocalipsa lui Komartin este una foarte intensă, pulsează frenetic, are un dinamism intrinsec, necultivat. Cu cât își denunță, cât mai sec, fără să epateze, accesele suicidare, zvâcnirile de con­știin­ță, lipsa de încredere în posibilitățile poeziei, abrutizarea, chiar puseurile autodistructive, cu atât e mai aproape de miezul vieții, cu atât trăirea sa e mai acută. Nu caută să explice, nu încearcă să dea, prin poezie, o formă crizei; pur și simplu o contemplă. Stă acolo, nu fuge, nu își abate privirea, nu se minte. Uneori contemplația este cea mai directă și mai severă cale către înțelegere. Iar poezia aceasta descărnată, directă, furioasă sau blazată, dez-estetizată, ținută, retoric, în proximitatea compulsivă a trăirii, este un test dur: cel al contemplației. Nu, poezia, artă muribundă, nu mai salvează nimic pentru că nimic nu mai e de salvat. Ea nu transformă realul, ci îl usucă, îl reduce la esență. Iar esența e cumplită. (Bogdan Crețu)
Copilul teribil, de Nicolae Esinencu (Cartier popular). Broșată, 544 pag. Preț: 47 RON/ 199 MDL.
„Al treilea corifeu al poeziei anilor ’60-’70 – iar astăzi, împotriva inerțiilor criticii, lucrul acesta se vede tot mai bine – este, bulversând prejudecăţile canonice, Nicolae Esinencu. Deși observat de critici, care i-au semnalat metronomic fiece apariție editorială, nonconformistul poet (prozator, dramaturg și scenarist) n-a fost înțeles de către congeneri decât în partea direct reperabilă a teribilismului său funciar. În realitate, atitudinea sa este una de radicală opoziție față de normalitatea vieții literare: când întreaga pleiadă de aezi ai civismului scrie poeme interminabile despre Lenin și Partid, patriotismul sovietic și internaționalismul proletar, el practică miniatura lirică, iar atunci când, plictisită de hagiografierea falșilor martiri, divizia civică trece pe ecartamentul maximalis­mului etic, personajul lui Nicolae Esinencu iese în drum cu… capul subsuoară. Poetul cultivă un fel de poetică procustiană, retezând violent excrescențele hidoase ale realului, celebrând acea formă a lucidității care știe că autoironia și bufonada sunt formele cele mai eficiente de incarnare a spiritului celuilalt.” (Nicolae Leahu)
Trilogia basarabeană, de Val Butnaru (Cartier popular). Broșată, 556  pag. Preț: 47RON/ 199 MDL.
„Romanul Cartea nomazilor din B. este construit pe o canava realist comică, cu inserții fantastice… Citim o carte scrisă inteligent, cu vervă și umor de foarte bună calitate, dar străbătută
și de o undă de tragism.” (Vasile Spiridon)
„Ambiționându-se să lege un cod narativ de o seducătoare teorie științifică, Val Butnaru înfățișează povestea unei vrajbe seculare între bărbații a doua familii: Negru și Roșu. Putem vorbi de o  filiație și mai adâncă a conflictului, coborând până la biblicii Cain și Abel. Aici avem o tipică istorie basarabeană.” (Vitalie Ciobanu)
„Citită ca o parabolă, povestea (a lui Teo Neamțu – n. red.) are aceeași, veche, morală despre singurătatea noastră: printre vecini avem un singur aliat, Marea Neagră.” (Mircea V. Ciobanu)
eBook Cartier

Toți oamenii Kremlinului. O scurtă istorie a Rusiei contemporane, de Mihail Zâgar. Format epub. Preț: 3,99 USD
„Această carte relatează despre istoria Rusiei în decursul aflării la conducerea ei a lui Vladimir Putin din 2000 până în 2015. La baza cărții au stat documente, surse deschise și zeci de interviuri personale unice, pe care autorul le-a luat de la persoane actuale din anturajul cel mai apropiat al lui Vladimir Putin. Puse împreună, faptele, evenimentele, intrigile și opiniile eroilor formează o imagine completă a vieții Kremlinului, din care în premieră devine clară logica metamorfozei lui Vladimir Putin: cum și de ce dintr-un președinte liberal și prooccidental de la începutul anilor 2000 s-a transformat într-un conducător autoritar și unul dintre cei mai înrăiți rivali ai Occidentului.” (Mihail Zâgar)
 
Dificila unire. Basarabia și România Mare, 1918-1940, de Alberto Basciani. Format epub. Preț: 3,99 USD

Adio, lucruri, de Igor Guzun. Format epub. Preț: 3,99 USD

Maeștrii unei arte muribunde (Poeme alese. 2010 – 2017 ), ediția a II-a, de Claudiu KomartinFormat epub. Preț: 3,99 USD

Trilogia basarabeană, de Val Butnaru. Format epub. Preț: 3,99 USD
 
Când bunicul era nepot…,  de Aureliu Busuioc. Format epub. Preț: 3,99 USD
„Da, am rămas copil. Cred că în fiecare scriitor trebuie să trăiască un copil. Cartea nu este un pedagog sau, dacă vreți, este un pedagog „invers”. Ea nu răspunde, ea întreabă și te ajută să afli singur răspunsurile corecte. Dar, ale tale. Răspunsuri gata întotdeauna au numai politicienii și polițiștii. Cartea îți poate fi prieten sau dușman, și aceștia nu se pot substitui reciproc. Firește, e vorba de cartea scrisă cinstit.”(Aureliu Busuioc)

Copilul teribil, de Nicolae Esinencu. Format epub. Preț: 3,99 USD
Cărțile sunt în toate librăriile bune din România și Republica Moldova. Cărțile digitale pot fi procurate pe shop.cartier.md sau pe iBooks.

Comentarii(2)

    • ion

    • 6 ani în urmă

    Cu exceptia marelui Aureliu Busuioc, carti fara de nicio valoare. Facatura, mai taraneste. IMHO

    1. @ion: Faceți un efort: ieșiți din iad. Veți vedea și alte cărți valoroase. Iar dacă Vă faceți munca de troll, încercați în altă parte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Filtre
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filtre
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt