Luni, 16 ianuarie, la Leogrand-ul din Chișinău, Horia-Roman Patapievici și-a ținut conferința Eminescu. N-am înțeles niciodată de ce Patapievici a fost catalogat de unii ca „detractor al lui Eminescu”. În lanțul viziunilor și filozofiilor inteleghenției românești Horia-Roman Patapievici este verigă în lanțul Eminescu – Eliade – Noica – Patapievici.
A revenit la Eminescu odată cu publicarea ineditelor în 1989 de Creția, apărute ulterior în Manuscriptum în anii 90. Ineditele au fost incluse în cele 3 ediții Eminescu de la Cartier.
Și m-am simțit bine.
„Obiectivitatea este dragoste”. E citat din memorie. De la conferința Horia-Roman Patapievici. Mi-am adus aminte de el marți, 17 ianuarie, în subsolul teatrului Spălătorie. Era premiera Clean History de Nicoleta Esinencu. Cu Veaceslav Sambriș, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc. Un spectacol document despre Holocaustul de la periferie. Suntem un popor care am evitat să ne asumăm vina colectivă. Pentru ceea ce am făcut. Nu a fost nimic eroic. Nimic patriotic. Nimic înălțător. Ucideam evrei ca să le luăm hainele. Intram în casele evreilor ca să le luăm farfuriile și pernele. Le vindeam apă pentru a face bani.
Și m-am simțit prost. Și vinovat.
Mutilatul
Suntem vinovati in cazul in care acceptam ideea de natiune si ne identificam cu aceasta. Dar daca alegem sa fim cosmopoliti? Cetateni ai globului? Ar trebui sa ne simtim vinovati pentru tot ce se intampla pe glob? Sa ne asumam pacatele omenirii de milioane de ani? Ma gandesc la Iisus deja.
dandy
@Mutilatul: ar fi suficient ca fiecare sa-si asume propriile pacate. Iar uitarea, spre deosebire de iertare, nu e nici crestineasca /umana, nici fara pacat. Si a fi om e ceva mult mai mult decit a fi cosmopolit sau nationalist.
Radu Vancu
Iată ce face hazardul (obiectiv ca iubirea) să citesc acum:
„Căci numai dacă oamenii ar fi cu totul obiectivi – și asta e aproape același lucru cu a fi impersonali – atunci ar fi ei cu totul și cu totul iubire” (Musil, ”Omul fără însușiri”, vol. 2, p. 214).
După cum se vede, Patapievici e în cea mai bună companie posibilă când spune că obiectivitatea e iubire. Să fim deci cât mai iubitori cu putință cu trecutul nostru – și inplicit cât mai obiectivi. Chiar dacă obiectivitatea e uneori la fel de dificilă ca iubirea.
Gheorghe Erizanu
@Radu Vancu & @moni: Frumoasă coincidență. Dacă oamenii ar fi obiectivi și doar iubire, atunci tărâmul îngerilor ar fi pe pământ? Îngerii sunt obiectivi?
moni
Obiectivitatea este dragoste – concept teologic dezvoltat sublim in patericul egiptean 🙂
Radu Vancu
Intutitiv, aș zice că nu. Întâi de toate, fiindcă sunt lipsiți de liberul arbitru; și ce obiectivitate e cea lipsită de putința de a alege? Apoi, fiindcă se spune la Carte: „Nu știți că noi vom judeca pe îngeri?”. Or, cum am putea judeca subiectivii de noi niște ființe obiective… 🙂
Gheorghe Erizanu
@Radu Vancu: Frumoasă întrebare. Nu știu de ce, dar mi-am adus aminte de îngerul lui Marquez, căzut printre găini. Și ele niște ființe obiective.
Mircea
Pocainta este necesara pentru cei ce au savârsit crime de acest gen, si nu numai,( însa de obicei, adevaratii criminali nu regreta de crimele savârsite) fie fata de evrei, armeni, ori chear asupra propriului popor. Însa culpabilitatea purtata de generatiile descendente este altceva.
Gheorghe Erizanu
@Mircea: Eu sunt de acord. Probabil, undeva în Basarabia, cineva din Basarabia își mănâncă liniștit borșul dintr-o farfurie furată din casele evreiești. Cândva.
catalin codru
doar o parte din popor …altii chiar au salvat destui evrei asumindu-si riscuri majore.spectacole de genul asta nu fac bine,am avut o istorie grea si mai marii neamului au fost pusi in situatii complicate.vina colectiva e buna.cind oare si evreii vor recunoaste niste greseli facute in 2000 de ani.au transformat palestina in ghetou,un exemplu.au intemeiat marxismul si l-au instaurat in rusia.dragostea n-ar strica sa fie reciproca.da camatarii evrei?ati uitat de ei ce au facut in germania?dar si in alte tari.sa fim mai obiectivi.e nevoe de o reconciliere…si nu de treziri a unor sentimente ca vinovatiia si altele,care defapt vor aduce la noi probleme.
Gheorghe Erizanu
@catalin codru: Nu cred că tăcerea rezolvă problemele. Nici de o parte, nici de cealaltă.
vladimir b.
@Gh. este o falsă pudoare! Internetul este plin de relatări despre furăciuni, şi culmea, nu de haine sau ligheane evreeşti! Sunt, hai să spun, sute de cazuri de opere de artă furate de nazişti…şi încă nerecuperate de moştenitori, iar muzeele lumii nu-şi fac scrupule din asta. Scuza noastră (singura!) e că noi am cam fost exploataţi din gros de evreii locali! iar cînd aceştia mureau sau plecau – le luam plapuma, ca să ne fie mai cald. Iar ciorba, vreau să cred, nu e mai bună într-un blid rămas de la foştii noştri vecini…
Gheorghe Erizanu
@vladimir b.: OK. Nu zic că alții sunt mai breji ca noi. Sau noi suntem mai breji ca alții. Suntem așa cum suntem. Doar atât: nu vreau să ne ascundem după degetul lui Lenin, mustața lui Stalin, mâna lui Hitler sau ordinul lui Antonescu.
vladimir b.
…zic că oamenii oneşti nu se ascund pe nicăieri. Asumă. La modul serios, inclusiv – sorgintea cumană a primului decălecător de ţară! dar au sărit tare în sus unii-alţii, iar autorul a trebuit să scrie o nouă carte: criticilor mei)
Vorbsc de Neagu Djuvara.
Gheorghe Erizanu
@vladimir b.: De acord. De fapt, acolo e mai multă strategie editorială decât istorie.
vladimir b.
Posibil, însă eu subscriu, cu date istorice, la teoria moşului Djuvara. Or, asta mă interesează mai mult, decît orice strategii de promovare/vînzări/epatări etc.
catalin codru
vladimir b.sigur toti vor sa se traga din romani,in cel mai rau caz din daci.