Blog

Într-un dialog din ultimul număr de Contrafort, unde Leo Butnaru a vorbit foarte mult, iar Aureliu Busuioc – foarte puțin, voi cita din acel puțin:
„E o lipsă catastrofală de interes pentru carte, iar cauzele acestui fenomen sunt multiple.
Prima, aș zice eu, este întoarcerea bumerangului. Prea a mințit cartea timp de cincizeci de ani. Cine a strigat aiurea o jumătate de veac „Lupul! Lupul!” în zadar așteaptă să mai fie crezut când apare totuși în prag nobila fiară!
A doua cauză: când societatea devine pe neașteptate una de consum, cine mai dă pe o carte banii cu care îți poți cumpăra chiloțeii sau maieul pentru care, într-un trecut încă memorabil, făceai zile întregi de coadă?!
A treia: să răsfoim vrafurile de „cărți” apărute la zeci de edituri pe spezele autorului sau ale unor sponsori la fel de docți ca și milogii veleitari. (Să nu le răsfoim? Bine.)
Și, în sfârșit, a patra, și poate cea mai implicată – televiziunea. Și aici nu mai comentez…”
Interviul a fost realizat în 2007.

Comentarii(13)

    • catalin codru

    • 11 ani în urmă

    ,,apărute la zeci de edituri pe spezele autorului sau ale unor sponsori la fel de docți ca și milogii veleitari.categoric impotriva!o carte trebue judecata dupa continut si nu dupa criteriul cum a aparut.

    1. @catalin codru: E vorba de dereglarea pieței editoriale firești. Nu poate exista o concurență reală într-o piață disproporționată.

    • Viorel

    • 11 ani în urmă

    Adevarul, cred, e pe la mijloc – pe timpul cand cartile (unele) minteau era un interes de a gasi cele adevarate, care le gaseai greu… dar le gaseai. Poate e cazul de gandit la metode mai adecvate de promovare sau implementarea metodelor care au format un interes pentru citit in general, pentru un public mai larg – imi vine in minte de exemplu Reader Digest-ul american care prezenta prescurtat operele literare valoaroase. E un compromis desigur, dar poate fi o solutie. Poate in forma de o aplicatie web, care ar include continutul comprimat al unor carti, recenzii (poate pur si simplu impresii de la o lectura) ceva care ar fi in concordanta cu modelul de consum informational contemporan. Oricare cititor incepe de la ceva – si apoi poate sa descopere ce avea in vedere U. Eco prin afirmatia – cartile vorbesc intre ele…

    1. @Viorel: Facem. Am făcut. Foarte comprimat am prezentat aproape 200 de cărți în Ce spun cărțile. Bookiseli. Și bucuria cea mare e că am rămas în depozit cu 91 de exemplare. Din cele 500. În nici două săptămâini de la lansare.

  1. Ar mai fi o cauză (consecinţă a celor menţionate): viteza catastrofal de desincronizată a timpului individului încă sapiens sapiens în raport cu viteza timpului accelerat continuu de tehno-societatea curentă.

    1. @Max Ciudin: Este și asta. Mulțumim de completare.

    • cristina

    • 11 ani în urmă

    Sa nu uitam de proverbiala lene…

    1. @cristina: Nu e adevărat. Noi suntem foarte harnici pe Odnoklassniki.

    • Nic Arsa

    • 11 ani în urmă

    Jucariile moderne, computere, telefoane “destepte,” tablete, Internetul, s.a.m.d. a creat o generatie mondiala (nu doar locala) care asteapta gratificatii instantanee, care implicit ar corespunde vitezei cu care suntem inconjurati de aceste … minunatii.
    Lectura unei carti presupune un altfel de efort intelectual, cautare, selectie, timp, rabdare, tenacitate, “rumegare,” si, evident, eventuale (dar nesigure) gratificatii, intotdeauna ne-instantanee, intotdeauna sub limita orizontului vizibil (care este la circa 5 km pentru un adult), dar poate nu sub a celui palpabil.

    1. @Nic Arsa: Bine, eu privesc tabletele ca pe o extensiune a lecturii. Și nu mă deranjează ca editor. Scoatem și carte print, și ebook.

    • Nic Arsa

    • 11 ani în urmă

    Corectie “a creat” = “au creat” …

    • leo

    • 11 ani în urmă

    Data viitoare o să te întreb, Erizanule, cât să vorbesc. Pregăteşte-ţi răspunsul.

    1. @leo: Scuze. Am fost departe de lumea internauților. Și vin nevoile pe cap de la început de an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Filtre
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filtre
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt