- Acest eveniment a trecut.
Despre eveniment
Noutăți, lansări Cartier la Bookfest 2023
În căutarea timpului pierdut. Sodoma și Gomora (volumul IV), de Marcel Proust. O nouă traducere din limba franceză de Cristian Fulaș (Cartier de colecție nr. 41). Legată, supracopertă, 692 pag. Preț: 109 RON/ 499 MDL
„Cu Proust se deschide o nouă eră în istoria marelui roman francez. În unicul scop de a-i delimita mai bine originalitatea…, putem spune totuși că el îl depășește pe Flaubert prin inteligență așa cum îl depășește pe Balzac prin calități literare și pe Stendhal prin înțelegerea vieții și a frumuseții. Prin urmare, va trebui să-și ia rangul de fondator al unui regat pe care nu îl împărtășește cu nimeni altul.” (Robert-Ernst Curtius)
Asta nu e propagandă! Aventuri în războiul cu realitatea, de Peter Pomerantsev. Traducere din engleză de Adrian Ciubotaru (Cartier istoric). Legată, 256 pag. Preț: 49 RON/ 199 MDL
„Asta nu e propagandă! este o examinare fascinantă a modului în care „războiul împotriva realității“ a „lichefiat“ societățile, oferind exemple din Filipine și SUA, Mexic și Ucraina. Cartea spune o poveste descurajantă despre cum forțele întunericului au capturat o revoluție a comunicării, menită să facă lumină, marginalizându-i pe campionii libertății de exprimare.” (John Thornhill, Financial Times)
Depeche Mode (roman), de Serhii Jadan. Traducere din ucraineană și note de Maria Hoșciuc (Biblioteca deschisă). Broșată, 244 pag. Preț 39 RON/169 MDL
„Serhii Jadan este un poet si romancier a cărui operă a fost asemanată cu cea a lui Rimbaud, Charles Bukowski și Irvine Welsh. Depeche Mode este romanul său de debut și zugrăvește tineretul ucrainean în timpul turbulențelor din anii 1990… Personajele se confruntă cu elemente ale realității lor și se lansează într-o aventură tristă și dramatică în jurul Harkivului și mai departe.”
(SAFFRON SWIRE, Reaction)
Morții (roman), de Christian Kracht. Traducere din germană de Andrei Anastasescu (Biblioteca deschisă). Broșată, 160 pag. Preț 33 RON/139 MDL
„Pe tot parcursul cărţii, Kracht presară indicii şi urme (poate capcane) – pe care cititorii le pot îmbina sau în care se pot încurca -, evitând certitudinile printr-o delicioasă stimulare a ambiguităţii, într-un roman remarcabil, elegiac, senzual, adesea grotesc şi euforic.” (Los Angeles Review of Books)
Complexul lui Jonas (roman), de Thomas Glavinic. Traducere din germană și note de Victor Scoradeț (Biblioteca deschisă). Broșată, 796 pag. Preț: 79 RON/ 339 MDL
„Entuziasmantă, această forță anarhică a autorului care, asumându-și o doză maximă de risc narativ, povestește incredibil de frumos despre dragoste și sex.” (Alex Rühle, Süddeutsche Zeitung)
Legată cu funia de pământ (roman), de Lorina Bălteanu (Rotonda). Broșată, 148 pag. Preț: 33RON/ 139 MDL
„O mare surpriză acest roman al poetei Lorina Bălteanu! O lume întreagă încape în el, după cum o lume întreagă într-un sătuc: zeci de personaje, de povești, de întâmplări. Totul văzut prin ochii unei fetițe care crește cu gândul că vrea să plece departe de locul în care s-a născut, simțindu-se legată de el cum i se pare că e prinsă și luna, cu o funie (invizibilă), de pământ. O fetiță/ fată cu dor de ducă și cu un puternic sentiment al neapartenenței, Străină, dar cu o uriașă tandrețe pentru acest sat pe care se pregătește să-l lase, cândva, în urmă. De aici și stranietatea percepțiilor ei, sensibilitatea față de tot ce e frumusețe, dar și față de ce e dureros, uneori până la oroare. Există însă, întotdeauna, ceva mai amplu decât ceea ce se vede, iar fetița simte/știe deja asta. Ceea ce o deosebește pe Lorina Bălteanu de mulți alți autori/multe alte autoare de azi este scriitura – densă, intensă, senzorială, poetică. Ca și în poezie, ea lucrează cu detaliile, cu emoția și cuvintele ca un bijutier, creează microstructuri ale (i)realității imediate (cum ar fi spus M. Blecher) care licăresc continuu – și au darul de a emite lumina unei profunde, tulburătoare înțelegeri.” (Simona Popescu)
Jurnal la sfârșitul lumii II, de Vasile Ernu (Rotonda). Broșată, 432 pag. Preț: 49 RON/199 MDL
„A fost comunismul sovietic o paranteză a istoriei care nu a lăsat omenirii decât amintirea unei vârste unei apocalipse ratate sau a fost o tragedie istorică de uriașe proporții, produsul unei dorințe exacerbate de bine care a decurs în chip atroce și, în felul acesta s-a constituit într-o tragedie a Umanității? A fost produsul unui cinism dus la extremă a unor manipulatori fără scrupule sau printre intrigile malefice au răzbit și vocile unor iubitori de oameni? Seamănă societatea post comunistă cu lumea justiției și adevărului la care au visat rezistenții, disidenții? Unor astfel de întrebări dă răspuns Vasile Ernu pe care îl califică nu numai faptul că este „Născut în URSS” dar și o sensibilitate de-a percepe semnificația faptului banal, o precizie a analizei care te stimulează intelectual și când nu ești de acord cu ea.” (Ion Vianu)
Coerența labirintică. Volum alternativ/continuu, de Vasile Gribincea (Rotonda, debut). Broșată, 160 pag. Preț: 33 RON/ 139 MDL
„De la primii săi pași în ale scrisului, Vasile Gribincea a beneficiat de clauza tânărului poet cel mai favorizat – câștigă olimpiade la română; este invitat să vorbească la lansări de carte; susține rubrici la Contrafort și Revista Literară; publică versuri la Vatra, Familia, Orizont ș.a.; nu în ultimul rând, editorul îi cere manuscrisul volumului de debut.
În tot acest timp, își lucrează Cartea, cu pricepere de arhitect(-text) și măiestrie de șef de orchestră, cu o economie de mijloace invers proporţională viziunii de ansamblu, grandioasă – „împreună/ am văzut/ ce n-a văzut/ fiecare” –; totul, sub ochiul veghetor („eu sunt un fel de a privi/ în tine, prin tine, spre orice”) al unui operator de limbaj omniscient („îți vorbesc în măsura în care îmi vorbești –/ vorbeşti prin mine, îţi vorbesc// (…) te pot/ face să spui/ ce nu știai că ai/ de spus”). Nu găsesc o formulă mai cuprinzătoare pentru a-i defini scrisul decât acest vers al lui Odysseas Elytis: „Iar ca sentiment un cristal”.
Altfel spus, Vasile Gribincea îşi redactează (de fapt, „ridică însumarea”!) – ca odinioară Wittgenstein, celebrul său Tractatus logico-philosophicus – propriul Tratat lirico-poetic, în baza cifrei 7, aparent ermetic („la ieşirea noastră/ cheia a tras în ea lacătul”), dar odată deschis, cât se poate de primitor („fiecare e mai/ mult în/ celălalt// mai mult celălalt”).
O carte la cheie (), tocmai bună de locuit: „Intraţi, şi aici sunt Zei” – sau, de la Vasile Gribincea citire:
„Nu-mi spune că nu vrei să plec.
Fă-mă să rămân
sau vino cu mine”.” (Em. Galaicu-Păun)
Așa erau timpurile, de Viorel Mardare (Posmotrel). Antologie și note de Dorin Onofrei (Rotonda). Broșată, 208 pag. Preț: 39 RON/169 MDL
„Viorel Mardare scria rar. Scria încet, măsurat. Avea simțul cuvintelor. Pregătea orice text ca pe o întâlnire – îI pieptăna cu gramatica (era pedant, mai ales Ia punctuație!) și îl parfuma cu ironie. Scrierile lui sunt o cronică vibrantă a primelor două decenii ale mileniului nostru, o frescă reprezentând vicii și virtuți, o satiră cu suflet, o iubire albastră «cu svarca varită din armatură pe tabla» vieții noastre. Viorel Mardare este o combinație uimitoare: pe de o parte, tranșant, fără compromisuri, iar pe de altă parte, plin de culori vii și optimism. Taie în carne vie și tămăduiește în același timp. Ca vinul bun, el trebuie gustat cu capul limpede, cu sorbituri mici, savurând aroma fiecărei figuri de stil, originalitatea fiecărei observații, sensul fiecărui semn de punctuație.” (Marcel Spătaru)
Margareta noastră (roman), de Dumitru Crudu (Cartier popular). Broșată, 224 pag. Preț:39 RON/169 MDL
Dumitru Crudu este unul dintre cel mai valoroşi scriitori contemporani ai noştri: nu doar în poezie, ci şi în proză. Are multe talente, dar una dintre cele mai mari calităţi ale sale este capacitatea exemplară de a căuta, de a răscoli în «propriul gunoi». El ştie să caute «în lucrurile neînsemnate», pline de «eroi ratați», «oameni mărunţi» şi «istorii meschine», ca să ne scoată la lumină ceea ce contează cu adevărat. Crudu ştie că ciupercile bune cresc în gunoi şi mai ştie să le distingă: cele prea frumoase te otrăvesc, cele mai putin atrăgătoare te hrănesc. Asta e o calitate de mare scriitor: în lucrurile mici, mărunte, degradate, să ştii să cauți şi să găseşti ascunsă viaţa în plinătatea ei tragică, veselă, tristă şi uneori fericită. Viața noastră tragică şi fericită e aici, în lucrurile mici, nu în altă parte. Şi o găsiţi povestită mai ales în cărţile lui Dumitru Crudu – începănd cu cel mai nou roman al său pe care-l aveţi în fată. (Vasile Ernu)
Anunțuri hazlii pentru adulți și copii, de Ionela Hadârcă. Ilustrații de Irina Dobrescu (Cartier codobelc). Legată, vopsea alimentară, 64 pag. Preț:39 RON/ 169 MDL
Într-o zi, plimbându-mă prin parc, am observat un bilețel. L-am ridicat și am înțeles că era un ANUNȚ. Însă cu totul neobișnuit, scris cu litere strâmbe, de parcă erau ale unui copil care abia învață a scrie. Cu greu am deslușit următorul text:
„Amun viz deuzebit
Tare vreau la pezguit
Grecdă nu e nicio crimă
Cu drac, RÂMA.”
De atunci, am început să fiu atentă la orice detalii care mă înconjoară. Și… minune! am început să găsesc astfel de anunțuri PESTE TOT – unele înfipte în crengile copacilor, altele lipite pe stâlpi, altele uitate pe bănci, iar uneori, când las geamul deschis, cineva mi le aruncă direct în casă! Bănuiesc că e cioara care mă urmărește, curioasă, de pe acoperișul de vizavi. Când s-au adunat mai multe, am hotărât să le descifrez și să le public. Citindu-le, poate veți fi și voi mai atenți la erori,la culori și la melcii-călători! (Ionela Hadârcă)
Regele Piticuț, de Radu Vancu. Ilustrații de Irina Dobrescu (Cartier codobelc). Legată, 32 pag. Preț:29 RON/ 119 MDL
„Dragi copii, a fost odată un Rege Piticuț și bun – și nemaipomenit de trist. Și, ca întotdeauna, mămica a fost singura care a reușit să-l scoată din tristețe. Chiar dacă ea murise de mult. Citiți – și vă veți bucura și voi cu el.” (Radu Vancu)
Republica Moldova. Țara vinului și florii-soarelui. Republic of Moldova. The land of wine & sunflower, de Miya Kosei. Legată, supracopertă, 176 pag. Preț 129 RON/ 599 MDL
„În Moldova, în orice direcție te-ai îndrepta, peisajul are o monotonie aparte. Andante, andante și da capo. În timp ce străbați drumurile, priveliștea rămâne aproape neschimbată. Oamenii își duc statornici traiul de zi cu zi, de parcă nu ei s-ar roti în stepa nesfârșită, ci stepa s-ar învârti, supusă, în jurul lor. Peisajele influențează structura sufletească a oamenilor. Felul lor de a vorbi, la fel ca mișcările, sunt foarte domoale. Ascultând graiul localnicilor în timp ce privești peisajul, ai impresia că, dintr-odată, cuvintele s-au prefăcut în muzică și că aceasta îți mângâie urechile sub formă de cuvinte. În această țară fără munți, atunci când urci pe un loc mai înalt, ai impresia că sufletul îți poate cuprinde dintr-o singură privire întreaga natură. Pe măsură ce corpul se lasă învăluit în secvențele de peisaj care se repetă, simți cum inima ți se deschide din ce în ce mai larg. Pământul devine o regiune a inimii tale, ai senzația că-l poți închide în piept.” (Miya Kosei)
Lansările Cartier la Bookfest 2023
Vineri, 26 mai, ora 18.00
Jurnal la sfîrșitul lumii II, de Vasile Ernu
Invitați: Vasile Ernu, Victor Cobuz, Victor Morozov
Moderator: Emilian Galaicu-Păun
Standul Editurii Cartier, stand B04, pavilion B2
Sâmbătă, 27 mai, ora 17.00
Coerența labirintică. Volum Alternativ/Continuu, de Vasile Gribincea
Invitați: Vasile Gribincea, Radu Vancu și Simona Popescu
Moderator: Emilian Galaicu-Păun
Standul Editurii Cartier, stand B04, pavilion B2
Sâmbătă, 27 mai, ora 18.00
Legată cu funia de pământ (roman), de Lorina Bălteanu
Invitați: Lorina Bălteanu, Simona Popescu, Ileana Lucaciu, Geo Ghețu
Moderator: Emilian Galaicu-Păun
Standul Editurii Cartier, stand B04, pavilion B2
Vă așteptăm de miercuri până duminică, la standul B04, pavilionul B2, Romexpo.