Ion ține minte.
A fost bătut de turci. A venit acasă. Și-a recăpătat demnitatea cu doi pumni dați în nevastă. Și cu două vărguțe la fundul lui Ionel.
Apoi a fost umilit de unguri. A venit acasă și și-a recăpătat demnitatea. Cu vreo doi pumni scăpați în nevastă. Și cu două palme. Lăsate pe fundul lui Ionel.
Apoi a fost umilit de ruși. A venit acasă. Și-a recăpătat demnitatea. Cu doi pumni. Scăpați în nevastă. Și cu două palme. Uitate pe fundul lui Ionel.
Ion este un tip demn. Ortodox. Creștin. Familist. Și ține minte.
Așa e poporul ista. Cu șanse egale. Uneori liberal. Alteori creștin.
Așa spune Oksana Zabujko în romanul „Polevîie isledovania ukrainskogo sexa”. Acolo Ion e ucrainean.
dandy
Adevaratul Ion s-ar fi si imbatat “turta”. Si ar fi multiplicat cei “doi pumni”. Ionel ar fi incercat sa scape de altoiul parintesc. Iar nevasta ar fi plecat “la lucru”. La Moscova sau in Italia. Sau poate chiar in Patagonia.
Gheorghe Erizanu
@dandy: E scăparea mea.
catalin codru
sint cateva aspecte profund diferite la sexul ukrainean si la cel moldovenesc.ma gandesc ca e o tema de dezbatere,greu de trecut cu vederea!luind in consideratie ca la ukraineni au fost si interventii poloneze/care insa sint tratate diferit chiar si de ukraineni,nemaivorbind de istoricii rusi/,ca bautura nationala e horilca si nu vinul iar din punkt de vedere gastronomic moldovenii sint vegetarieni/mamaligari/ si blinzi ca niste boi,uncrainenii viceversa, o dau cu slana. toate aceste fapte ne permit sa afirmam ca diferentele de sex /proces/la doua popoare vecine au atins cote alarmante si ating chiar si aspecte fiziologice.studiul propun sa fie efectuat in una din viile imense din basarabia,/spre diferenta de ukraineni care au facut studiul in stepa lor nemarginita/ si sub privirea mirifica a episcopului de balti.pe viitor propun studierea acestor procese importante si la alte popoare vecine si mai putin vecine.
Gheorghe Erizanu
@catalin codru: Geografia tot timpul ne oferă câte o soluție. Dar fără tundră.
boieru
Exista cumva o legatura intre “sexul moldovenesc’ si evenimentele din mai 1812 ?
Mircea
Dar Oksana Zabujco nu s-a gîndit la Ivan rusul, cara l-a batut pe turc, pe francez, pe neamt si tot una e violent cu nevasta-sa, cu vecinu s.a.m.d. Nu prea vad legatura. Autoarea cred ca vorbeste despre experienta proprie.
Gheorghe Erizanu
@Mircea: E un roman excelent. Zabujko face parte din exportul ucrainean de calitate.
boieru
Precizari: Ma asteptam ca in acest mai 2012 sa fie postat pe blog un “aducere aminte” privind prima instrainare a Basarabiei.
Din acel mai 1812 , Basarabia a devenit moneda de schimb si “femeia” multora.
Gheorghe Erizanu
@boieru: Azi e coadă la „aduceri aminte”. Vom accentua frustrările și complexele. Or, eliberarea de frustrări și complexe e altceva.
Gheorghe Erizanu
@boieru: O precizare. 16 mai, de fapt, e 28 mai. Calendarul iulian. S-a mai întâmplat în istorie. Austriecii au convenit să se unească cu rușii într-o anumită zi ca să-i bată pe francezi. Austriecii au venit în ziua x după calendarul lor. Francezii erau pe loc. Și i-au bătut. Rușii au venit la locul fixat fix peste 12 zile. După calendarul lor.
dandy
“Aducerile aminte”, d.p.d.v. positiv/protestant, tocmai ar trebui sa ne elibereze de frustari si complexe. Conditia e sa ne amintim, realmente, cele “traite” (si bune, si rele), nu sa “construim” amintiri, la care se face coada. Prefer sa cred ca scriitura autobiografica, in buna parte, a aparut si apare inaintea cererii. Asta ar fi partea buna a prezentei “aducerilor aminte” in literatura de azi, din RM si de oriunde.
Gheorghe Erizanu
@Dandy: Dacă scriitura/logica și bunul simț ar sta în capul mesei, atunci demult eram liberi. Altfel, orgoliile, ideologiile și rea-voința ne țin în lesă.