Blog

– Gheorghe, mi-ai stricat toată săptămâna.
– Îmi pare rău. Ce s-a întâmplat?
– Am lăsat de la o lune peste 300 de lei în librăriile Cartier.
– E prost pentru tine, dar e bine pentru mine. Ce-ai luat?
– Niște cărți pentru fecior.
– Ce cărți?
Epopeea lui Ghilgameș și Sofocle. N-am găsit Plaut și Virgiliu.
De când naiba Plaut, Sofocle și Virgiliu se învață într-un liceu real? Creștem Shakespeare-i? Sau vrem să ucidem definitiv deprinderea sau, cum se zicea pe timpuri, zăbava lecturii?

Comentarii(13)

    • Zenu

    • 12 ani în urmă

    Da ce? Eu mi-aş cumpăra “Epopeea…”
    Ei au stat la marginea pădurii şi s-au uitat la vârfuri de cedri.
    Ei se uitau la pădurea de cedri de pe margini.
    Pe-acolo umbla Humbaba. Drumul pe care ei veniseră
    Se continua cu o potecă. O potecă în condiţie bună.
    Atunci ei au văzut pădurea de cedri, a zeilor locuinţă.
    Ridicătura tronului lui Imini, ei văzură.

    Gilgamerh cu Enkidu vorbi:
    Amice, atitudinea lui Humbaba mereu se schimbă, să şti.
    Enkidu lui Ghilgameş îi zise:
    Amice, ce tot hurui cu aşa tristeţe?
    De ce te-ascuzi după lacrimi?
    Uite aici, amice… În cuptorul fierarului…

    1. @Zenu: N-am zis nimic de Ghilgameș. Enkidu și Ghilgameș trebuie citite în școală. Doar că elevilor ar trebui să li se explice că ceea ce nouă ne pare lucrare SF era o realitate atunci.

    • Maria Şleahtiţchi

    • 12 ani în urmă

    Dar ştii, Gheorghe, că literatura universală sau cum se mai numeşte ea acuma – literatura comparată – nu mai are loc în planurile de studii de la facultăţile de litere, de jurnalism nici nu mai vorbesc…; că de fapt nu mai este “spaţiu” instructiv sau educaţional unde să li se spună tinerilor că trebuie să parcurgă neapărat nişte liste cu cărţi bune, necesare. Cărţile sînt un spaţiu cultural în care ne putem întîlni, putem discuta, polemiza, în care ne-am putea simţi bine, dar şi rău. În interbelic liceenii umblau cu liste de cărţi. Uite că şi personajul tău venise cu o listă. Nu lista este problema noastră, mai degrabă absenţa ei trebuie să deranjeze. Că dacă nu se citeşte măcar la liceu, cînd va citi “viitorul nostru” cărţile necesare? Apoi să ne întrebăm cît de pregătiţi sîntem noi, “prezentul nostru”, să-i facem pe tineri să citească (şi să înţelegă !!!) cărţile… Pe care să le facă parte din sine şi pe care să le arunce, să uite de ele.
    Iată cît de pedagogic am scris…

    1. @Maria Șleahtițchi: Atunci cu e ocupat „spațiul” acestor tineri, care mâine vor fi profesori prin licee și jurnaliști sau formatori de opinie? Nu prea mă descurc cu spațiul altora. Doar nu-i obligă nimeni să conspecteze lucrările lui Lenin, să-l citească pe Canna sau Cruceniuc. Parcă Sofocle, Plaut se învăța la anul I de universitate.

    • Maria Şleahtiţchi

    • 12 ani în urmă

    Zic să-i întrebăm pe decani şi pe şefii de catedre care elaborează aceste planuri. Să-i întrebăm cum explică eliminarea cursului de teorie literară de la unele facultăţi, chiar dacă sînt mai mult sau mai puţin de limbi şi literaturi străine…
    Ce citesc aceşti studenţi? Citesc şi ei ce li se cere, dar mai ales cît încape în două semestre de literatură universală, scrisă în vreo 5000 de ani.
    Dar, uite că am şi o veste buna. La USM s-a descis un masterat interdisciplinar, interuniversitar, nou, nou chiar şi pentru Europa (aşa cel puţin se spune): “Civilizaţia europeană, prin marile sale cărţi”, care se va ţine timp de doi ani şi unde se vor discuta maximum 12-14 cărţi. M-am bucurat să văd printre studenţii înscrşi la acest masterat persoane tinere care şi-au dat deja doctoratul sau care şi-au încheiat doctoratul (Alex Cozmescu, Viorica Caraman). Săptămîna aceasta şi-a ţinut cursul Adriana Babeţi, de la Timişoara.

    1. @Maria Șleahtițchi: Excelent curs. Primiți și tipi fără doctorate? Mai știu de listele de lecturi ale profesorului Șchiopu, Nataliei Cubreacov și, bănuiesc, cea mai citită clasă din RM, care e la „Spiru Haret”.

    • Maria Şleahtiţchi

    • 12 ani în urmă

    Nu că aş primi eu. Am fost prezenta la inaugurare. Cred că se poate intra la cursuri ca “student extraordinar”. Oricum, am de gînd să văd ce se face la acest masterat de lectură şi tălmăcire a lecturii. S-ar putea să prezinte interes pentru mai multa lume. Felicitări pentru ICR-ul de la Chişinău, care a venit cu ideea, şi pentru USM, care a făcut ca această idee să prindă contur. Au contribuit şi alţii, despre care îmi amintesc, dar nu vorbesc.
    Apropo, cei cu listele lor pot veni să şi le confrunte…

    • ohoho

    • 12 ani în urmă

    înțeleg argumentul, dar cred că e foarte fain că se studiază epopeea lui ghilgameș/clasicii în școală la ambele profiluri 🙂 seamănă cu formatul mai renascentist/liberal arts și mai puțin cu învățământul specializat. în anglia de exemplu se renunță la formatul mai specializat și modular de gsce și se va da bacalaureat după modelul european continental la 16 ani din 2016.
    dar da, poate ar fi o idee să se introducă și texte mai contemporane în școală. 🙂

    1. @ohoho: Listele le fac profesorii din licee. Profesorii din licee au citit după listele profesorilor din universități. Și dacă în universități lectura e undeva la periferie, atunci lecturile noastre vor fi pe apucate și întâmplătoare.

    • Nic Arsa

    • 12 ani în urmă

    “A murit Enghidu, prietenul meu, care ucise(se) cu mine lei” …
    A murit până și frumoasa și fireasca școală romanească inter-, respectiv post-belică care producea oameni educați cu o frecvență normală și … firească.
    ( Ă ă Â â Î î Ș ș Ț ț , diacriticele românești aflate la îndemână)

    1. @Nic Arsa: E unul dintre cele mai frumoase și tragice versuri din literatura universală.

    • Nic Arsa

    • 12 ani în urmă

    De acord, am fost mereu pătruns de sensul sau profund.
    Dar mai tragică este (și) alunecarea spre prapastia neantului propus de economia globală și globalizată, respectiv a pierderii a ceea ce aveam și noi cât de cât bun(ă), o scoală românească de valori autentice.
    ( Ă ă Â â Î î Ș ș Ț ț , diacriticele românești aflate la îndemână)

    1. @Nic Arsa: O fi. Dar nici să nu ajungem în ziua de luni, când se declara că a fost descoperit ceva la Iași, care înseamnă că scrisul a fost inventat de români, la Iași, înaintea tuturor.

Filtre
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filtre
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt