Arta noastră tradițională e Domul nostru din Koln. În albumul Varvarei Buzilă. Republica Moldova poate fi frumoasă, ingenioasă, colorată. Ca Toscana. În albumul Moldova: oameni, locuri, bucătărie și vin de Angela Brașoveanu și Roman Rybaleov. Un album Eugeniu Ureche, marele actor în calitate de giuvaier, pictor, sculptor. Două cărți de istorie: Istoria Gărzii de Fier de Traian Sandu și polemicul Slavoj Zizek cu eseul Ca un hoț ziua în amiaza mare. Numele tău de Grigore Vieru citit de Bogdan Crețu și o antologie a generației războiului de Claudiu Komartin, două antologii de Colecție. Și o ediție nouă a celebrelor Săgeți din 1972 ale lui Petru Cărare.
Moldova: oameni, locuri, bucătărie și vin, de Angela Brașoveanu și Roman Rybaleov (C(art)ier). Ediția a III-a. Legată, supracopertă, 368 pag. Preț: 109 RON/ 489MDL
„Caldă, sentimentală, dar nemiloasă cu sine, bogată, dar fără să-și valorifice propriile bogății, pierdută mereu între termenii cotropit și eliberat, nostalgică, dar lipsită de memorie, conservatoare, dar gata oricând să îmbrățișeze ce e venit de aiurea ca fiind superior, mândră de propria istorie, dar adesea fără să-și cunoască numele propriilor străbunici, Moldova a ajuns să aibă o identitate atât de multiplo-multiplicată, încât pare că nu o mai are deloc. Trăiește în același timp și în secolul XXI, și în Evul Mediu, se rupe, fără să se hotărască vreodată, între Est și Vest, sărbătorește două Crăciunuri, deschide șampania de revelion la diferite ore, pune pe același piedestal de mâncare tradițională „de la mămuca” și sarmalele, și salata „olivie”. Și dacă acceptăm, într-un sfârșit, că ăștia suntem, chiar dacă nu ne place cum suntem, hai măcar să încercăm să ne cunoaștem, să înțelegem ce culoare și ce hram poartă acest „cum”. Acesta e simplul mesaj al cărții pe care binevoiți să o țineți în mâini. E o oglindă sentimentală în care sperăm să vă placă să priviți. Veți găsi aici locuri demne de văzut, de simțit și de redescoperit, oameni simpli, demni de a fi băgați în seamă, dar și bucătari școliți cu mult respect pentru tot ce e adevărat. Veți găsi cherdele, larzănci, oi coapte în propria piele, alivenci, plăcinte cu frunze de sfeclă, covrigei opăriți, jamboane, scordolele, iahnii, vânat, chiselițe, cuțcuț, borșuri seci cu hațmațuchi și drehliță, plăcinte cu ou crud, ghiozlemele, ghevreci, cnișuri, kiur, cozonaci și babe, toate stropite generos cu vinuri de soi, brăgi, cireșate, țuici transpirate, de la caz la caz. Arome, aburi dulci, gusturi uitate, extrase din hornuri afumate de țărani, dar și din parfumatele caiete ale unor boierese refugiate prudent prin alte țări. De gătit primăvara, de gătit vara ori iarna, de post și de câșlegi. De adus aminte, de pomenit bunicii și de visat. Modeste, dar și luxuriante mâncăruri moldovenești, dar și ucrainești, și bulgărești, și evreiești, și țigănești, și găgăuze, c-ar fi păcat să ne prefacem că nu ne fierbem de secole în unul și același ceaun.” (Angela Brașoveanu)
Arta tradițională din Republica Moldova/Traditional art from Republic of Moldova, de Varvara Buzilă. Ediție bilingvă în limba română și engleză. (C(art)ier). Carte apărută în cadrul Programului Național de Editare a MECC. Legată, supracopertă, 272 pag. Preț: 109 RON/ 469MDL
„Fiecare dintre noi are pasiunea călătoriilor, exprimată prin dorul de a cunoaște și a admira locuri, monumente, tradiții, obiceiuri, bucate de o încărcătură simbolică aparte. Călătoriile pot fi reale, dar și imaginare. Adeseori, acestea din urmă au rol de inițiere și, ulterior, ne motivează să ne pornim la drum pentru a trăi cu adevărat bucuriile călătoriilor. Inițierea în spațiul, timpul, comunitățile și valorile pe care urmează să le vedem este pe deplin benefică în acest sens. O călătorie poate fi anticipată de un pliant, o hartă a locurilor remarcabile și, de ce nu, de o carte precum cea pe care o citiți acum.” (Varvara Buzilă)
Eugeniu Ureche. Teatrul nu se termină niciodată. Ediție îngrijită de Petru Hadârcă. (C(art)ier). Carte apărută în cadrul Programului Național de Editare a MECC. Broșată, 80 pag. Preț: 39 RON/ 169MDL
„Admirație și fascinație. Astfel pot fi descrise impresiile trăite de cei care l-au văzut sau l-au auzit măcar o dată peEugeniu Ureche, jucând în scenă sau recitând un poem.
Albumul propune un exercițiu de memorie și de admirație pentru creația lui Eugeniu Ureche.” (Petru Hadârcă)
Grigore Vieru. Numele tău. Ediție jubiliară cu o prefață de Bogdan Crețu (Cartier de colecție nr.16. Proiect editorial cofinanțat de AFCN. Legată, supracopertă, 272 pag. Preț:35 RON/149 MDL. Carte recomandată de Poesis International
„Numele tău a avut, prin toată această pledoarie extraordinară în epocă, forța de a marca începutul unui reviriment național nu numai în literatura de dincolo de Prut, dar și în istoria ei. Volumul nu este o colecție de lozinci, ci cartea unui poet adevărat, care a știut să își acordeze lira în așa fel încât cântecul său orfic (orfismul e una dintre dominantele poeziei lui Vieru) să miște conștiințele. Și a făcut-o, chiar dacă această adecvare la nevoile unor cititori pentru care marea poezie modernă era o necunoscută a însemnat o simplificare voită a discursului!” (Bogdan Crețu)
Sârmă ghimpată. Când focurile se vor stinge printre ruine. Poeți ai generației războiului. Ediție îngrijită de Claudiu Komartin (Cartier de colecție nr.19). Proiect editorial cofinanțat de AFCN. Legată, supracopertă, 256 pag. Preț: 25 RON/109 MDL. Carte recomandată de Poesis International
„I s-a spus generația războiului – e generația de poeți formată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, care, reprimată de cenzura antonesciană, se pregătea să se afirme după 1944. I s-a mai spus generația pierdută, pentru că reprezentanții ei au fost fie înghițiți de închisorile comuniste, fie confiscați de aparatul de propagandă, atunci când nu au ales (au fost siliți să aleagă) cariere anonime, departe de poezie. Cu câteva excepții individuale (Ion Caraion, Geo Dumitrescu și puțini alții), această generație nu a atins marele potențial pe care îl anunța. În urma ei rămân, totuși, suficiente volume și poeme extraordinare. Din păcate, istoria literară i-a acordat prea puțină atenție. Spre deosebire de Cercul Literar de la Sibiu, celălalt versant al poeziei din anii ’40, care și-a exploatat și întreținut imaginea, generația albatrosistă a lui Geo Dumitrescu & Co. a rămas un subiect îngropat în arhive. Tocmai de aceea i s-a spus, cum ziceam, generația pierdută, pentru că pierdută a rămas până azi. Până azi, când splendida antologie critică a lui Claudiu Komartin îi face, în sfârșit, dreptate. Extrasă dintr-un cartuș al timpului, această poezie atinge, în cele din urmă, prezentul nostru: acum îi putem admira frumusețile, enigmele și actualitatea.” (Mihai Iovănel)
Istoria Gărzii de Fier. Un fascism românesc, de Traian Sandu. Traducere din franceză de Simona Modreanu (Cartier istoric). Legată, 480 pag. Preț: 49 RON/199 MDL.
„Abordarea lui Traian Sandu este pasionantă: cum s-a putut construi, în jurul unei ideologii naționale, ortodoxe, salvatoare, o mișcare ce cunoaște o evoluție semnificativă între 1929 și 1932? Rolul mentorilor, al intelectualilor, universitarilor, teologilor, filosofilor apropiați de Legiune a fost studiat după 1990, manifestările și practicile antisemitismului au fost analizate, dar rămânea de înțeles ce anume i-a determinat pe țărani să încline spre Legiune. Penetrarea mediilor muncitorești va urma la mijlocul anilor 1930. Autorul subliniază un aspect care îl incită pe cititor la meditație: rolul ritualului, uniformelor, decorațiilor, drapelelor, cântecelor, marșurilor. Tot atâtea instrumente de adunare.” (Catherine Durandin)
Ca un hoț ziua în amiaza mare. Puterea în epoca postumanității, de Slavoj Žižek. Traducere din engleză de Ciprian Șiulea. Legată, 296 pag. Preț: 39Ron/169 MDL
„Aşa cum funcţionează astăzi, ideologia pare exact opusul ei, o critică radicală a utopiilor ideologice. Ideologia dominantă acum nu e o viziune pozitivă a vreunui viitor utopic, ci o resemnare cinică, o acceptare a modului în care lumea e de fapt, însoţită de un avertisment că, dacă vrem s-o schimbăm prea mult, va urma doar o oroare totalitară. Orice viziune a unei alte lumi e respinsă drept ideologie. Alain Badiou a formulat asta într-un mod precis şi minunat: astăzi, principala funcţie a cenzurii ideologice nu e de a zdrobi rezistenţa concretă – asta e treaba aparatelor represive ale statului –, ci de a zdrobi speranţa, de a denunţa imediat orice proiect critic drept deschizător al unui drum la capătul căruia se află ceva de felul unui gulag.” (Slavoj Žižek)
Câți ani ai?, de Grigore Vieru. Ilustrații de Irina Dobrescu (Cartier codobelc). Legată, 32 pag. Preț: 45 RON/165 MDL. Carte cu conținut calitativ recomandat de Ce le citim copiilor
Una dintre bijuteriile de proză scurtă pentru copii ale lui Grigore Vieru. Excelent ilustrată de Irina Dobrescu. Cartea a ajuns la ediția a III-a, într-un nou format, în nici trei ani.
Săgeți (Poeme lirice și satirice), de Petru Cărare (Cartier popular). Broșată, 78 pag. Preț: 19 RON/69 MDL
„Petru Cărare este un umorist popular… A fost suspectat de vârâre de şopârle, cum se zicea pe vremuri, la adresa socialismului victorios, făcându-se a critica lagărul capitalist, în volumul Săgeţi (1972), lucru pentru care a îndurat un pic de exil… Este un ironis în sensul lui Topîrceanu…” (Ion Rotaru)