Blog

La TV, atunci când se vorbește despre o carte, jurnalistul nu are dreptul să spună denumirea editurii. E vorba de publicitate. Zic birocrații tv.
„La o librărie din Chișinău a fost lansată cartea lui Vladimir Beșleagă Tata Vasile, apărută la o editură din Chișinău.”
Ipotetic vorbind. Real vorbind, la lansarea cărții canonicului Vladimir Beșleagă, care este cheia întregii sale opere, noutate editorială publicată la 84 de ani, a fost doar Jurnal TV.
Real vorbind, la lansarea romanului Și a fost noapte… a optzecistului Aureliu Busuioc, când canonicul Busuioc și-a ținut discursul de adio, a filmat doar Vasile Botnaru de la Europa Liberă.
De obicei, absența tv-urilor moldovenești la evenimentele editoriale au o scuză: camerele tv sunt în parlament sau la o conferință de presă a unui politician.
De ce cultura intră sub incidența publicității? Iar politicul are gură liberă și dezlegare la cele mai mari neghiobii? De ce o nimicfacere este imortalizată prin cuvintele agramate și logica de Cucuteni a unui bădăran, care vor fi uitate și ca injurii mâine, iar cuvintele unui scriitor nu merită să fie imortalizate?
Știu de ce. Ca ziariștii să poată pune o întrebare de Ziua Limbii Române: „De ce moldovenii nu citesc?!”
Conform canoanelor jurnalisticii moldovenești despre politicieni ar trebui să se relateze astfel: „Într-o casă de stat un om de stat, lider al partidului din stat, a spus că alt om de stat dintr-un partid de lângă stat, a mințit poporul acestui stat. Ieri.”
Ar fi echitabil. Partidele vin și pleacă. Cărțile rămân.
Adio, pică ghinda și roza-i fleșcăită…
Sunt niște ghilimele aici. E din Ada Milea. Și din altă floră.
 

Filtre
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filtre
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt